A mi meséink

"Írjunk együtt mesekönyvet!" Meseblog általános iskolások részére.

Email címünk

Várjuk meséiteket az amimeseink@gmail.com email címre!

Rajzok

Hozzászólások

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Rovatok

Benchea Ciprián: Klézse mesés világa

2010.03.06. 15:56 | amimeseink | Szólj hozzá!

Címkék: mese erdő klézse

Klézse mesés világa

Benchea Ciprián (Klézse) meséje

Mentem az erdőbe e kucsával1 ki a hegyre a sõsvizhez2 a kuksa el ment az erdõbá3 s fel ment a három patakba, ott es kerestem sokat de meg találtam az arany patakba.
Jöttem haza s asztánd4 mentám e magyar órához is amikkor haza mentem, lá fákúdtem5 s álmomban álmadtom6 a boszorkányokról és a szépasszonyokról, hogy hogy jézgetik7 meg e gyermekeket de én nem féltem, hanem jól el jézgedtem őket és meg ébredtem, asztánd mentám még az eskolába8, anat haza jöttem s más történt.
Volt egy kecském mentem etátni9 véle, mentem mentem ki e hegyre s láttam milyen csodákra képes: meg érzete mikkor jönne az eső, és azt is, hogy hol van e farkas, majd ha keveset be ment a búzába anat es ki jött mert ő tudta mikkor jön e gazda.
Másik nap az esckolából mentem az erdőbe s e kicsike gonosz be bujt a kerek alá s fel boritatta10 mert így mondta a bácsi a melyikkel voltom –A gonosz fel borita ---Ptüü., pttü tüü meny e pusztákra.   Astánd jól meg jédtem11 de a bácsi a melyikkel voltom azt mondta vetsek12 keresztet, mondtam, hogy félek, mondta, hogy ne féljek vetsek keresztet a nyelvemmel a szájam podájra13. Ezt meg es tettem s az ördög többet nem benderitetet14 fel e szekeret ki ment ő es e szépasszionyokhaz. Így fel ámáltám15 e szekeret s haz jöttem majd ki jöttem és nektek el meséltem, ha nem hiszitek igyátok meg a hiszekedgy16 levet s meg lássátok.
Ezt e mesét el mondtam én csángóson Benchea Ciprián (Benke Csipri, vagy Szilvás Csiprián)

Szómagyarázat:

1 Kucsa - Kutya
2 Klézsei sóskút a honnon hoznak vizet a falubeliek, hogy legyen a sózolékba- (be főtte s) és a disznó sózásához.
3 Erdőbe
4 Ezek után
5 Az esti lefekvés a hosszú álomra a megnyugvásra való idő.
6 Álmodozni
7 Ijeszteni, félemlíteni
8 iskolába
9 legeltettni
10 takarta
11 Félelemben estem
12 Keresztény szokás ha valamitől félelemben esünk, szent kereszt jelképpel ízük el a rosszat, ez egy régi őssi kereszténység előtti hiedelem.
13  Száj pad, a nyelv felet el helyezkedő, hely.
14 Göndöritet
15 Emeltem
16  Aki ebből iszik könyvben el hisz minden igaztalanságot vagy mesét.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://amimeseink.blog.hu/api/trackback/id/tr601814002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása